Monday, May 29, 2017 Hjem | Om IRS | Organisasjon | Kontakt oss | Linker | Resultater | Været | Ingierkollen Slalåmsenter
KLUBBEN
Klubbklær
Informasjon
Innmelding i IRS
IRS avgifter
Skilisens
Medlemstilbud
Regler
Alpinutstyr
Treningslære
Treningsprogram
NYBEGYNNER (6-10 år)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
U10 (6-10 år)
Planer
Kontaktpersoner
U12 (11-12 år)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
U14 (13-14 år)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
U16 (15-16 år)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
BREDDE (11-16år)
Planer
Kontaktpersoner
FIS (17-eldre)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
MASTERS
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
SKICROSS
Informasjon
JIBBERNE
Planer
Reportasjer
NM-FINALER
Landsfinalen
Hovedlands
SAMLINGER
Planer
Reportasjer
Informasjon
RENN
Terminliste
Reportasjer
Live Timing
FUNKSJONSHEMMEDE
Informasjon
MARKEDSPLASS
Bruktmarked
Kampanjer
   
   
     
3
Skriv ut denne siden

Styrketrening for barn

Publisert 5/6/2010
Skrevet av: AR

- gir en rekke helsefordeler:
  *Ekspertene har lenge frarådet at barn trener styrke.  Nå har de gjort helomvending
Publisert: 04.12.2007(NHI.no) Sist endret: 22.10.2009

Styrketrening for barn(før pupertet) har lenge blitt sett på som noe negativt, og det har blitt frarådet å la barn trene styrke med vekter. Dette er fordi de har vært redde for at barnet skal få skader på muskel og skjelettsystemet. Blant annet har man fryktet at styrketrening skal skade barnets vekstplater, og dermed barnets vekst. Dessuten så man heller ingen fordeler ved at barn skulle trene styrke.

Blir sterkere, ikke større
I dag har pipen fått en litt annen lyd. Styrketrening for barn kan være både bra, sunt og gi en rekke helsefordeler. Men da er det viktig at treningen blir utført på riktig måte. I følge en artikkel i Tidsskrift for Den norske lægeforening har man tidligere konkludert med at styrketrening bare gir resultater etter puberteten, og at man antok at de som fikk resultater før dette, måtte bruke anabole steroider, altså doping. Nå viser nyere studier at barn både før og etter puberteten kan oppnå like god styrkeøkning som voksne, men at økningen skjer uten at musklene vokser på samme måte som den vil gjøre hos voksne.

Ikke små kroppsbyggere
Det du ikke må gjøre, hvis du vil at barnet ditt skal trene styrke, er å oppmuntre det til å løfte tungt, til å se på treningen som konkurranse, eller å ha som mål at barnet ditt skal bli en mini-kroppsbygger eller styrkeløfter. Styrketrening for barn er øvelser som øker muskelens styrke og utholdenhet. Dersom barnet klarer under 10 repetisjoner, trener barnet alt for tungt. Sats på 12-20 repetisjoner per sett. Når barnet blir sterkere, skal du ikke øke vekten slik voksne vil gjøre, men øke antallet repetisjoner. Øvelsene barnet skal gjøre, må enten gjøres på styrkeapparater som er spesielt tilpasset for, eller kan tilpasses til barn; lette vekter (hantler), det vil si at de ikke skal veie mer enn en kilo; strikk, uten vekter; eller øvelser der kroppen blir brukt som motstand.

Må alltid trene under tilsyn
Det er veldig viktig at du lærer barnet å trene riktig, og at du passer på at barnet ikke bruker tyngre vekter enn det skal. Derved kan du forhindre at barnet får skader i vekstplatene. Du bør alltid sørge for at enten en treningsinstruktør, eller en annen voksenperson som vet hvilke retningslinjer som gjelder for barn og styrketrening, følger med når barnet ditt trener styrke.

Barn under 6 år bør ikke trene styrke. Barn som ikke kan følge instruksjoner de får, bør heller ikke trene styrke. Legg vekt på øvelser med lav intensitet, rolige, kontrollerte bevegelser, riktig teknikk og kortvarige øvelser. I følge Therapeutic Exercise (Kisner C, Colby LA, red.), bør ikke barn trene mer enn ett til to sett av hver øvelse, du skal begrense treningen til to økter i uken, og dersom du skal øke vekten noe, bør det ikke være med mer enn fem prosent om gangen.

Vis innsikt og omhu
I følge den amerikanske Mayoklinikken kan styrketrening for barn, dersom alle retningslinkene blir fulgt, gi følgende helsefordeler:

1.) -Økt muskelstyrke og utholdenhet
2.) -Bedre beskyttelse av muskler og ledd mot skader
3.) -Forbedret prestasjonsevne i andre idretter
4.) -Gi en bedre hjerte og lungefunksjon, en sunn kroppskomposisjon, sterkere beinbygning,   
      lavere kolesterol og en sunn vane som vil følge barnet resten av livet.

I følge artikkelen i Tidsskrift for Den norske lægeforening vet man lite om fordeler og ulemper av styrketrening for barn på lang sikt. De anbefaler at de som lar barna sine trene styrke, viser stor innsikt og omhu i forhold til det valget de gjør.


ANNONSER
SPONSORER
RACINGSKI 2017-18
Bestill nå:
Gå til annonse
SPONSOR?
-vil du støtte IRS
Gå til annonse
IRS-klubbklær
Nå kan du bestille IRS-klubbklær hele året. Bestill direkte hos leverandør - rask levering!
Gå til annonse
IngierkollenOPP
3. september 2017 -kl.15:00
Gå til annonse
SAS Flyreiser opptjener IRS klubbrabatt:
SAS SPORTPRIS gir deg en rekke fordeler:
Gå til annonse
Bingoland
Bingoland spiller til inntekt for INGIERKOLLEN RUSTAD SLALOMKLUBB
Gå til annonse
Prepp skiene dine på Torshov Sport
Topp kvalitet, god kapasitet og rask levering!
Gå til annonse
Få støvlene tilpasset din fot hos Torshov Sport
Øk skifølelsen med riktig tilpassede støvler
Gå til annonse
Copyright © 2017 www.irsalpin.no Ingierkollen Rustad Slalomklubb. All rights reserved. Webløsning levert av Rudi Reklamebyrå