ergobaby 360 pas cher
Michael Jordan Jersey For Sale
Yeezy Boost 350 v2 pas cher
http://www.worldwidecstore.com/
Billig Canada Goose Jakke
Doudoune Canada Goose Pas Cher
louboutin pas cher
Sac Goyard Pas Cher
Louboutin Pas Cher
Chicago Blackhawks Jersey
adidas nmd pas cher

http://www.peachprosthetics.com/ louis vuitton taschen outlet http://www.latourdagadir.fr/ canada goose jassen http://www.dayatthepark.nl/ louboutin pas cher louboutin outlet louboutin outlet uk http://www.antiek-centrum.nl/ Canada Goose Outlet http://www.design4you.dk/ canada goose udsalg sac goyard pas cher canada goose pas cher http://www.studnet.dk/ Louis Vuitton louboutin Outlet Louboutin Outlet http://www.singforlife.be/ http://www.muxum.nl/ http://www.bart-smit.nl/ http://www.jongemeisjes.nl/ http://www.pcpartner.nl/ http://www.eyeque.nl/ Goyard pas cher Canada Goose pas cher http://www.natinka.de/ http://www.dapinternational.co.uk/ http://www.kshatriyasuperlam.com/ canada goose outlet http://www.viamatic.fr/ Monlcer Outlet https://www.hammerheads.nl/ Canada Goose Jakker Canada Goose Jacka polo Ralph Lauren pas cher Moncler España Moncler Jakker Udsalg moncler pas cher Parajumpers Jakker Udsalg Ralph Lauren pas cher http://www.psycoach-palacin.fr/ http://www.supportede.nl/ http://www.mercatiinternazionali.org/ https://www.usvirent.com/ http://www.arabianshow.nl/
Ingierkollen og Rustad Slalomklubb
Tuesday, September 19, 2017 Hjem | Om IRS | Organisasjon | Kontakt oss | Linker | Resultater | Været | Ingierkollen Slalåmsenter
KLUBBEN
Klubbklær
Informasjon
Innmelding i IRS
Skilisens
Medlemstilbud
Regler
Alpinutstyr
Treningslære
Treningsprogram
NYBEGYNNER (6-10 år)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
U10 (6-10 år)
Planer
Kontaktpersoner
U12 (11-12 år)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
U14 (13-14 år)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
U16 (15-16 år)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
BREDDE (11-16år)
Planer
Kontaktpersoner
FIS (17-eldre)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
MASTERS
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
SKICROSS
Informasjon
JIBBERNE
Planer
Reportasjer
NM-FINALER
Landsfinalen
Hovedlands
SAMLINGER
Planer
Reportasjer
Informasjon
RENN
Terminliste
Reportasjer
Live Timing
FUNKSJONSHEMMEDE
Informasjon
MARKEDSPLASS
Bruktmarked
Kampanjer
   
   
     
3
Skriv ut denne siden

Er du bedre på trening enn på renn..?

Publisert 5/6/2010
Skrevet av: AR

Skrevet av Admin BBJR - 23. mars 2010

 Er du bedre på trening enn på renn, tenker du feil. Du er resultatfiksert.

 Du er så flink til å konsentrere deg om resultatet at du glemmer hva du skal gjøre for å oppnå resultatet du ønsker deg. Du kommer nesten alltid ned, regelrett, kanskje elegant, men med for stor sikkerhetsmargin. Det er mange som kjører ut, eller blir disket - oftere enn deg - for du ikke tørr ta den nødvendige risikoen – kanskje fordi du er for redd for å mislykkes. Eller kanskje du sjelden kommer i mål, fordi du er så spent på resultatet at du ikke får med deg besiktigelsen?

Årsaker til skuffelsene.
Først kan en spørre seg om en egentlig har grunn til å være skuffet. Er du i form? Har du har tatt konsekvensen av dine forventninger på ett tidlig stadium av forberedelsene? Har du satt deg hensiktsmessige delmål og oppnådd disse? Har du trent med glede, innsats og glød, eller har du deltatt fordi det står i planen? "Uten indre motivasjon – ingen kvalitet på trening", James Major.

Ta konsekvensene av målsetting.
Å sette seg mål innebærer at du har funnet ut hva du må utvikle for å innfri dine forventninger. Du tar en beslutning som innebærer at du tar ansvar for å gjøre det som kreves for å nå målet. Dette er kun mulig ved å sette opp en plan å følge den systematisk, da har målene verdi. Kontinuitet i treningsoppfølgingen er viktig, det vi gjør i dag, har en sammenheng med det vi gjorde i går og det vi skal gjøre i morgen. Har du gjort alt det planlagte 100 prosent, kan forventningene være realistiske. Hvis ikke kan du være fornøyd med å delta. Greit nok, men da er det ingen grunn til å sutre i målområdet. Det er selvfølgelig greit å ikke sette seg mål, være med for det sosiale, at det er hyggelig og trivelig, men man kan ikke være misfornøyd med manglende resultater om forberedelsene har vært mangelfulle. "Resultatet er et speilbilde av forberedelsene" sitat, Tor Ole Rimejorde.

Psykisk utbytte av fysiske egenskaper.
Dersom du stiller til start og har anelser om at de andre har trent bedre enn deg, har du tapt på forhånd. Om du derimot vet at ingen har trent bedre enn deg, har du ett forsprang. Ekte selvtillit avhenger av fysisk nivå. På 90-tallet var antagelig de best trente alpinistene fra Norge. De var større og sterkere enn konkurrentene. Konkurrentene, den gang, med «tannpirker armer» og skuldre på bredde med Stein Eriksens skiføring, skalv før start. Strømmen fotballklubb gjorde ett mindre vellykket forsøk på 80 tallet, da de var i eliteserien. De la inn skulderputer i fotball trøya. De rykket ganske direkte ned igjen.

Idrettens egenart.
Vi har vært inne på at man må tenke riktig i konkurransesituasjon, man må være fysisk forberedt, noe som gir både fysiske og psykiske forutsetninger. I tillegg er det en del spesifikke forutsetninger som må til for å lykkes i alpint, ikke minst mentale. Alpint krever et stort killerinstinkt. Det er ingen stilidrett, det er ikke om å gjøre å komme ned på tryggest mulig måte, heller ikke den mest behagelige. Det er en "krig" fra start til mål for å mestre den korteste linjen i den høyeste hastigheten. Du har ikke en hundredel å tape, når du sliter som verst, er i de mest håpløse situasjoner der selv Bode Miller ville gitt opp må det fightes som om det sto mer på spill enn et skirenn. Denne faktoren er selvsagt særdeles trenbar. Løpere med disse egenskapene gjenspeiler dette på mange områder, i taklinger på fotballbanen, den neste knebøyen – den andre ikke ville klart, i hinderløypa, eller på balanseøvelser der de som fighter videre holder seg i balanse selv når de andre faller. Alt handler om fighteregenskaper, men det tar tid å utvikle dette i ungdomsårene – det har med personlighet å gjøre. Det påstås at de grunnleggende personlighetstrekkene er lagt i seksårsalderen, deretter utvikler man det man har i mer eller mindre grad.

På startstreken.
Som vi var inne på i innledningen nytter det lite å tenke resultat når en står på start. Resultatmål kan være nyttig for å fremprovosere killerinstinktet i treningsarbeidet, men i rennsituasjonen bør en frigjøre seg mest mulig fra resultatmål og heller tenke mestring av oppgavene. Fokus på resultat vil føre til økt spenningsnivå og dårligere resultat. Alpint krever god teknikk, da er det viktig å holde fokus på det en kan gjøre noe med. Hvor fort konkurrentene kjører bør ikke være vårt fokus. Tenker man mestring blir rennsituasjonen som på trening. Enkle oppgaver som en vet en mestrer på trening, tenke rytme, angrep og taktiske valg fører til et bedre resultat.

Løperne bør ha et visst spenningsnivå, men utfordringen er som regel at de blir for nervøse og ugjenkjennelige i forhold til hva vi ser på trening. Da er det typisk at for høyt spenningsnivå er årsaken.

Dette kan komme av mange ulike faktorer:
-    Rennsituasjonen er annerledes enn trening.
-    Mange ser på.
-    Løperne har inntrykk av at trenere og foreldre forventer resultater.
-    Enkelte kjører med annet utstyr enn på trening –
     noe som kan føre til tvil om hvordan det fungerer.
-    Idretten er den samme, men ytre forhold ulikt. For å prestere på renn
     er det viktig at løperne tenker som på trening, tenker på idretten de skal prestere i.

Oppgaven blir å senke spenningsnivået.
Vi bør stille oss følgende spørsmål:
-    Hvorfor er rennsituasjonen annerledes, traseene er like, løypene ganske like, men det oppleves annerledes, hva kan vi gjøre for å trene mer spesifikt?
-    Hvorfor har løperne inntrykk av at vi forventer resultater? Hvordan oppfører vi oss når det går bra? Hvordan oppfører vi oss når det ikke går bra? Gir vi feedback på resultatene, eller på mestring?
-    Brukes det samme utstyr på trening og renn? Kjøres det i boble jakke på trening bør en faktisk gjøre det i renn også – da blir valget enkelt på trening. (det går 10-15 km/t raskere med fartsdress, ca 5-7 sekunder kortere tid på en 60 sekunders løype – klart det føles helt annerledes når portene kommer med 0,7 sekunders mellomrom i fartsdress og med 1 sekunds mellomrom i overtrekksdress – det blir en annen idrett).
Er korteste vei til gode resultater den beste veien?
Unge løpere kan enkelt gjøre det godt i konkurranser om vi instruerer (hjernevasker), men stagnasjonen kommer forholdsvis tidlig. Om vi hjernevasker, til enhver tid instruerer, skapes en forventning om at utvikling krever instruksjon. Utviklingen blir treneravhengig, det samme blir motivasjonen. Skal vi skape en sult etter utvikling må sulten settes på prøve (som alt annet som skal utvikles). Løpere selvstendiggjøres ikke ved at vi prater (eller skriver) om det, de må få sjansen til å prøve ut sin selvstendighet. De står alene på start. De kjenner seg selv best. De har selv ansvar for egen utvikling. De mest ansvarsfulle løpere blir best (ref. foredrag om foreldrerollen av Steve Skavik). Bare ta trening av skifølelse som eksempel. Skifølelse er mest trenbart i ung alder (5 - 12) år, i flate bakker, på sørpeføre og med uendelig mange turer. Instruks har ingen verdi. Den viktigste egenskapen er skifølelse, en kan ikke instruere skifølelse, men lite er mer trenbart.
Et annet perspektiv vi må ha for oss er barnas holdninger til idretten. Vi kan ikke vente at barna skal ha en annen holdning enn den de voksne i miljøet har. Venter vi oss resultater, vil også de aktive gjøre det. Dette vil skape et uhensiktsmessig press. Om vi fokuserer på barnestjernene vil de ofte mislykkes senere, grunnen kan være at de føler det som en tung ryggsekk å bære. Yngre barns gode resultater kan medføre overivrige foreldre, noe som kan gi barna et inntrykk av at de driver idretten for foreldrenes skyld. De fleste ungdom skal gjennom et oppgjør med foreldre og andre autoriteter i mer eller mindre grad. Løpere som føler press fra foreldre slutter ofte med idretten, som et ledd i oppgjøret og forøket på å "klippe av navlestrengen".

Å finne løpernes egne ambisjoner.
Ambisjonene til løperne er svært ulike, men det forundrer meg hvor vanskelig det ser ut til å være å finne dem. Det kan virke som at man enten "trekker løperne" etter seg, pusher i overkant mye i forhold til løpers egen indre motivasjon, eller så holder man igjen. I vårt miljø er nok det siste det største problemet, spesielt i 14 – 17 års alder. Det sosiale aspektet er vel så viktig for oss som for lagidrettsutøvere. Alpint er lagidrett med individuelle resultater. Alene er ingen nok. Det som driver unge alpinister er ofte drømmen om å stå øverst på pallen når hele nasjonen ser på. Ingen skal ta fra dem denne drømmen. Vi må ta barna på alvor.

Det kunne tenkes at de er/blir ivrige nok til å komme dit. Da ville det vært kjedelig om vi ikke la til rette for det. Når det er dette som driver en løper, er det tungt med motgang. Det går ikke fremover med alle hele veien. Hva skal drive dem fremover da? Om en utøver ikke mestrer idretten en periode er det spesielt viktig at de fortsetter å trene, fremgangen kommer før eller siden. Men hvordan motivere for dette, når drømmen er å bli best? Da er det avgjørende at løperen har et sosialt motiv. Løpere må føle at de er til nytte for laget og at laget er nyttig for dem, uavhengig av resultatene de oppnår. "Du får ikke et bedre lag enn det du er med på å skape selv" sitat, Marit Breivik.

Å sette krav
I artikkelen ønsker jeg å minke kravet til konkurranseresultater, for å øke kravet/fokuset på mestring. Ikke fordi vi ikke bryr oss om resultater, men for å oppnå dem, må vi sette krav.

Strenge krav til;
- Fokus – ikke resultatfokus men mestringsfokus.
- Oppførsel og holdninger.
- De spillereglene vi er enige om (les "rammer og mål).
- Treningsoppfølging, oppmøte og innsats.
- Mestring og fremgang.

Kilder:
Asknes og Vormnes, "Når muskler ikke er nok"
Pensgård og Hollingen. "Idrettens mentale tr.lære"
ANNONSER
SPONSORER
RACINGSKI 2017-18
Bestill nå:
Gå til annonse
SPONSOR?
-vil du støtte IRS
Gå til annonse
IRS-klubbklær
Nå kan du bestille IRS-klubbklær hele året. Bestill direkte hos leverandør - rask levering!
Gå til annonse
IngierkollenOPP
3. september 2017 -kl.15:00
Gå til annonse
SAS Flyreiser opptjener IRS klubbrabatt:
SAS SPORTPRIS gir deg en rekke fordeler:
Gå til annonse
Bingoland
Bingoland spiller til inntekt for INGIERKOLLEN RUSTAD SLALOMKLUBB
Gå til annonse
Prepp skiene dine på Torshov Sport
Topp kvalitet, god kapasitet og rask levering!
Gå til annonse
Få støvlene tilpasset din fot hos Torshov Sport
Øk skifølelsen med riktig tilpassede støvler
Gå til annonse
Copyright © 2017 www.irsalpin.no Ingierkollen Rustad Slalomklubb. All rights reserved. Webløsning levert av Rudi Reklamebyrå