Saturday, May 27, 2017 Hjem | Om IRS | Organisasjon | Kontakt oss | Linker | Resultater | Været | Ingierkollen Slalåmsenter
KLUBBEN
Klubbklær
Informasjon
Innmelding i IRS
IRS avgifter
Skilisens
Medlemstilbud
Regler
Alpinutstyr
Treningslære
Treningsprogram
NYBEGYNNER (6-10 år)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
U10 (6-10 år)
Planer
Kontaktpersoner
U12 (11-12 år)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
U14 (13-14 år)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
U16 (15-16 år)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
BREDDE (11-16år)
Planer
Kontaktpersoner
FIS (17-eldre)
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
MASTERS
Planer
Kontaktpersoner
Reportasjer
SKICROSS
Informasjon
JIBBERNE
Planer
Reportasjer
NM-FINALER
Landsfinalen
Hovedlands
SAMLINGER
Planer
Reportasjer
Informasjon
RENN
Terminliste
Reportasjer
Live Timing
FUNKSJONSHEMMEDE
Informasjon
MARKEDSPLASS
Bruktmarked
Kampanjer
   
   
     
3
Skriv ut denne siden

Hva skjer i kroppen etter trening?

Publisert 10/26/2010
Skrevet av: AR

Hva skjer i kroppen etter trening?(Av Martin Kreutzer 26-02-2009)

Kroppen får mye juling når vi trener. Det er når vi hviler oss at vi blir sterkere. Vil du komme i bedre form, må du altså hvile på riktig måte slik at kroppen gjenvinner og øker styrken.

Hvis du bruker hviledagen riktig, blir du kvitt tretthet, du blir mindre stiv og støl, og du forbereder kroppen på enda hardere trening neste gang.


Du blir øm i flere omganger

Ømhet forekommer på to nivåer. Den første oppstår i kjølvannet av en hard treningsøkt og skyldes blant annet den opphopningen av avfallsstoffer som finner sted når musklene trettes ut av hardt arbeid uten at det er tilstrekkelig oksygen i muskelen. Det merkes og kjennes som om musklene surner.

Mekanisk nedbryting

Etter noen timer begynner det å oppstå en annen form for ømhet i musklene som skyldes en mekanisk nedbryting, der muskelfibre og bindevev bokstavelig talt har blitt revet over. Ømheten kan både skyldes ødeleggelser i musklene, i hinnen som ligger rundt musklene og i senefestene. Ømheten kan vare i 5-6 dager.

Man er imidlertid mer i tvil om årsaken til den forsinkede ømheten, også kalt DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness - forsinket muskulær ømhet), som normalt først oppstår etter et par døgn. Men også denne ømheten kan være merkbar.

Restitusjonstrening

Det beste middelet mot ømme muskler er trening. Jo mer vant du er til å utføre en bevegelse, jo jevnere vil kraften i muskelen utvikle seg. Dermed reduseres også risikoen for å få voldsomt ømme muskler. Den ujevne kraftfordelingen oppstår først når du utfører nye øvelser, og ømheten gjenoppstår. Restitusjonstrening og hvile er den beste behandlingen. Restitusjonstrening består i at du gjennomfører en lettere utgave av den aktiviteten som forårsaket ømheten.

Lavintensitet arbeid

Denne type lavintensitet arbeid medfører at ansamlingen av væske i og rundt musklene transporteres vekk, og dermed gjenvinner muskelen sin normale funksjon. Samtidig strømmer mer blod og flere næringsstoffer til de belastede musklene, som derfor leges raskere. Endelig kan den lette treningen rive litt opp i den eksisterende overbelastningen og minne kroppen på at det er behov for reparasjonsarbeid.


ANNONSER
SPONSORER
RACINGSKI 2017-18
Bestill nå:
Gå til annonse
SPONSOR?
-vil du støtte IRS
Gå til annonse
IRS-klubbklær
Nå kan du bestille IRS-klubbklær hele året. Bestill direkte hos leverandør - rask levering!
Gå til annonse
IngierkollenOPP
3. september 2017 -kl.15:00
Gå til annonse
SAS Flyreiser opptjener IRS klubbrabatt:
SAS SPORTPRIS gir deg en rekke fordeler:
Gå til annonse
Bingoland
Bingoland spiller til inntekt for INGIERKOLLEN RUSTAD SLALOMKLUBB
Gå til annonse
Prepp skiene dine på Torshov Sport
Topp kvalitet, god kapasitet og rask levering!
Gå til annonse
Få støvlene tilpasset din fot hos Torshov Sport
Øk skifølelsen med riktig tilpassede støvler
Gå til annonse
Copyright © 2017 www.irsalpin.no Ingierkollen Rustad Slalomklubb. All rights reserved. Webløsning levert av Rudi Reklamebyrå